Jana ZWYRTEK HAMPLOVÁ, Daniela KOVÁŘOVÁ - POLITIKA: Manuál pro hejtmany

Lid se bojí, vláda pláče, právní stát se rozpadá a ani po roce nesvítá na lepší časy. V posledních dnech se ukazuje, že právě hejtmani a hejtmanky by mohli být jedinými „chlapy“ na svém místě.

Znají své občany, znají svůj kraj a umějí s lidmi komunikovat. V jediném se podle nás zásadně mýlí: nouzový stav k dalším krokům nepotřebují. Co potřebují, je pomoc, podpora, společný postup a uvážlivost. Jaké jsou teď jejich kompetence? Následující věty jsme daly dohromady s kolegyní Mgr. Janou Zwyrtek Hamplovou:

Hejtmani mohou vyhlásit stav nebezpečí, čímž ale současně přeberou odpovědnost. Pokud tak učiní, měli by se dohodnout, aby byl obdobný ve všech krajích. Dokážete se, milí hejtmani, semknout a ukázat sounáležitost samosprávy? Umíte využít své autority? Dokážete se přitom opřít o starosty, kteří jsou poslední jistotou, jíž lidé věří? Jste naše poslední naděje, proto říkáme: Ano! Dokážete to! Využijte své schopnosti komunikovat a vysvětlovat opatření. Využijte své autority a požádejte spoluobčany o zdravý rozum. Většina vám věří, tak neváhejte a udělejte to. Kdo jiný? Každý nechť sám dodržuje, co je v jeho silách.

Co lze učinit hned teď?

1. Kraj může vyhlásit stav nebezpečí nejvýše na 30 dnů. Prodloužení je možné jen se souhlasem vlády.

2. Hejtman může uložit pracovní výpomoc, například studentům lékařských fakult v nemocnicích.

3. Hejtman smí nařídit firmám povinnost poskytnout věcné prostředky k řešení krizové situace.

4. Další zákonné pravomoci jsou v pandemii obtížně využitelné, protože stav nebezpečí je připraven spíš na ohrožení velkou vodou (například právo nařídit přednostní zásobování dětských a zdravotnických zařízení a ozbrojených bezpečnostních a hasičských záchranných sborů, právo nařídit evakuaci či evidenci obyvatel).

5. Doporučujeme opřít se, jak to jen půjde, o obecné a pružné ustanovení, podle něhož hejtman zajišťuje organizaci dalších nezbytných opatření. Je ovšem těžko představitelné, že by šéf kraje plošně uzavřel služby nebo třeba celá maloobchodní odvětví v kraji. Omezit nemůže ani shromažďování osob.

Největší sílu nám ukazuje historie: společně jsou hejtmani, kraje i lidé silnější než každý zvlášť. Hejtmani dnes mají historickou šanci postupovat společně, efektivně a rozumně, nehádat se o znění zákonů, ale vymyslet minimalistická efektivní, a přitom rozumná řešení, která lidem umožní individuální ochranu, ale neničí kontakt, životy, vzdělávání. Život totiž pokračuje navzdory pandemii.

My právníci obvykle trváme na dodržování každého zákonného ustanovení. Jenomže dnešní čas je časem výjimečným a žádný zákon na něj nepamatuje. Proto nechť právní pozitivisté a hlídači každé formální nesmyslnosti vezmou rozum do hrsti a nechají hejtmany konat: sjednotit se, podle aktuální situace pružně reagovat a tlačit současně na vládu, aby i ona rozumně využila zákon o ochraně zdraví. Současně by hejtmani měli trvat na tom, že budou sedět vedle ní – vedle vlády. A hlídat ji.

Shrnuto a podtrženo: podle nás by hejtmani neměli žádat vládu o nouzový stav, neměli by, jako ona, „škemrat“, vyhrožovat ani prosit. Měli by ukázat vládě, že to jde i jinak. Právo nemůže myslet na všechny situace, zejména když si to žádá hlas zdravého rozumu, který i u soudu velmi často najde své zastání.

A na závěr to nejpodstatnější: hejtmani by se měli obrátit na starosty, na podniky, obchody, firmy, školy, odborníky svých regionů. Aby se každý ujal své osobní odpovědnosti. Za svůj život, za své zdraví, za svůj podnik, za všechny lidi kolem. Věříme, že u nich najdou pochopení.

Zdroj: danielakovarova.blog.idnes.cz

Zwyrtek Hamplová Jana